Zpark motorvärmare & elbilsladdning

Elbilsladdning och motorvärmaruttag

Motorvärmarstolparna, som styrs med hjälp av en app eller en webbsida (Zpark), har både ett vanligt motorvärmaruttag och ett uttag för elbils-laddning.
Dock kan man kan bara använda ett uttag åt gången.

  • Ett uttag för motorvärmare, max 8A.  Kupévärmarens effektuttag får ej överstiga 1200W på maximalt läge vid 8A säkring. Motorvärmaren/blockvärmaren drar cirka 300-500W.
  • Ett uttag för elbilsladdning 6-16A beroende på nyttjandegrad.
    Färgmarkeringen ovanför uttaget anger:
    Vit (uttaget är tillgängligt och klart att använda)
    Blå (fordonet är anslutet)
    Grön (fordonet laddas)
    Gul(överström)
    Röd (jordfel)
    Svart (enhet avstängd).
Våra uttag har två platser i varje stolpe. Övre uttaget är för motorvärmare av vanligt modell och det undre är för elbilsladdning.

Mätning och debitering av elförbrukning
Samtliga motorvärmaruttag har individuell mätning och debitering av el vilket gör att samtliga kan påverka sin egen förbrukning/kostnad.

Motorvärmarstyrning via appen i din smartphone – gör så här:

  • Ladda ner Zpark-appen till din telefon (smartphone) och identifiera dig som hyresgäst/användare genom att ange den verifieringskod du får via sms.
  • Önskad motorvärmarstyrning enligt schema eller planerade avresetid ställs in via appen.
  • Motorvärmarstyrningen styrs efter utetemperaturen.
  • Elbilsladdning slås av och på via appen.

Flera användare kan använda appen för att styra sin stolpe
Hyresgästen för en bilplats är registrerad som ägare och första person att identifiera sig mot Zpark-appen.

Hyresgästen kan också ladda ner appen i flera olika enheter och sedan identifiera sig som användare genom att ange samma telefonnummer och samma verifieringskod som vid första tillfället.
Om fler än en person i hushållet behöver kunna styra sina uttag på en bilplats kan dessa personer ladda ner appen i sina telefoner och därefter identifiera sig som användare genom att ange samma telefonnummer och samma verifieringskod som hyresgästen/huvudägaren.

Om verifieringskoden inte längre finns tillgänglig kan hyresgästen/huvudägaren logga ut ur appen och därefter logga in igen. Då får hyresgästen/huvudägaren ett sms med en ny verifieringskod som sedan kan användas av alla enheter och alla personer som ska identifiera sig som användare.

Zpark Support
Vid fel på stolpe/uttag kontakta Zpark på nedan kontaktuppgifter
E-post: support@zpark.se.
Telefon: +46 920 46 80 80
Växeln är öppen vardagar kl. 8-17.